Met de inhoud van de lessen over het cultureel erfgoed in de regio Amstelland wordt er automatisch gewerkt aan de kerndoelen en het leerplankader Kunstzinnige vorming van het SLO. De erfgoedlessen kunnen worden ingezet ter aanvulling op geschiedenis en aardrijkskunde of binnen lessen of projectweken cultuureducatie.
Binnen de Leerlijn Erfgoed maken de leerlingen kennis met cultureel erfgoed door ernaar te kijken, ernaar te luisteren en door er zelf mee bezig te zijn in de klas, maar ook in de eigen leefomgeving. Het creërend vermogen van de leerlingen wordt ontwikkeld door erfgoed te reconstrueren en verslag te doen van al het cultureel erfgoed waarmee de leerling in aanraking is gekomen. Bijvoorbeeld door de leerlingen erover te laten vertellen (presentatie) of schrijven, maar ook door uitbeelding in collages, 3Dwerken, foto’s, toneel, dans en muziek.
Onderwerpen die in de Leerlijn Erfgoed aan bod komen zijn onder andere: Hoe werkt een molen, De buitenhuizen langs de Amstel, turfsteken, de Stelling van Amsterdam, oude plattegronden van de eigen woonwijk, de stoomtrein, familie, monumenten in het oude dorp, tradities en verzamelen.
Een abonnement op de leerlijn omvat: